در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...

تبلیغ شو

بک لینک و تاثیر آن بر seo

یکشنبه ۲۴ بهمن ۰ رپورتاژ مشاغل
  • تصویر شماره بک لینک و تاثیر آن بر seo

لینک سازی یکی از پربحث ترین موضوعات در سئو دانست که نظرات بسیار ضد و نقیضی در مورد اهمیت بک لینک و تاثیر آن بر seo وحود دارد. در این بخش همراه ما باشید تا همه آنچه که باید درباره بک لینک بدانید را پیش رویتان قرار دهیم، و در آخر تصمیم بگیرید که آیا خرید بک لینک لازم است یا خیر؟

 

بک لینک و تاثیر آن بر seo

منظور از بک لینک متن یا تصویری است که کاربر با کلیک بر روی آن، وارد صفحه دیگری از همان سایت یا سایت های دیگر منتقل میشود. اگر محتوایی مناسب و منحصر بفرد داشته باشید و یا صاحب برندی معتبر باشید، بعنوان یک منبع معتبر از طرف دیگران شناخته میشوید، و بدین ترتیب موتورهای جستجو در زمان بررسی آن صفحه لینک های موجود در آن را نیز بررسی میکنند.

آیا هر بک لینکی از نظر گوگل مناسب است؟

قاطعانه جواب منفی است. همانطور که در بحث الگوریتم های گوگل گفتیم، گوگل همواره تمایل دارد که سایت ها محتوای بهتر و مناسب تولید کنند، بهمین دلیل سایتهایی که این خواست گوگل را رعایت میکنند محبوبتر بوده و همواره در صدر جستجوها هستند.

سایت هایی که بک لینک های غیر وابسته و اسپمی (بیش از حد) دارند، برای گوگل ارزشی نداشته و با کاهش رتبه خود و جریمه مواجه میشوند.

ویژگی های یک بک لینک خوب

بررسی بک لینک های یک صفحه یکی از مسیرهای اصلی گوگل برای ایندکس کردن صفحات جدید در اینترنت است، همچنین تعداد و کیفیت بک لینک ها تاثیر مستقیمی بر رتبه بندی نتایج گوگل دارد. ربات گوگل صفحه شما را بررسی کرده و براساس لینک های موجود در آن ارزش و اعتبار صفحات لینک شده را تشخیص میدهد. پس در هنگام بک لینک سازی این موارد را رعایت کنید:

  • سایت مبدا بک لینک، باید دارای Page Authority و Site Authority بالایی باشد.
  • بهتر  است که انکر تکست (Anchor Text) به موضوع صفحه مربوط باشد.
  • باید تعداد لینک ها طبیعی باشد. لینک های زیاد از یک صفحه احتمال اسپم بودن آن را در نزد گوگل بیشتر میکند.
  • صفحه ای که به شما لینک میدهد نباید ناشناخته (Orphan) باشد، یعنی آن صفحه هم باید از جاهای دیگری لینک شده باشد.
  • بهتر است که لینکها فالو باشند.

انواع بک لینک

بطورکلی لینک سازی به دو صورت اصلی لینک سازی داخلی و خارجی انجام میگیرد.

  • بک لینک داخلی به معنای ایجاد بک لینک در میان صفحات همان سایت است. یعنی شما صفحه ای از وبسایت خود را به صفحه ای دیگر لینک بدهید.
  • بک لینک خارجی به معنای ایجاد بک لینک از یک صفحه از یک سایت به یکی از صفحات از سایت دیگری، لینک  بدهید.
  • هر لینکی بصورت پیش فرض Dofollow محسوب میشود.
  • اگر در کد HTML آن لینک از ویژگی Nofollow استفاده شده باشد، گوگل با مشاهده آن بک لینک نوفالو ارزش و اعتباری به آن صفحه نمیدهد.
  • متن لینک شده (Anchor Text) به این معنا است که لینک بر روی یک عبارت یا کلمه قرار داده شود. شما نیز بارها جمله “برای ورود به سایت اینجا کلیک کنید” را مشاهده کرده اید که لینک بر روی کلمه “اینجا” قرار میگیرد. عبارت “اینجا” همان Anchor Text است.

در سال ۱۹۹۰، گوگل مفهوم رنک پیج را معرفی کرد و از آنجا که در آن زمان تعداد بک لینک های یک وبسایت تاثیر بسیار زیادی بر رتبه بندی آن در نتایج گوگل داشت،متخصصان سئو و مدیران وب سایت ها از طریق تبادل لینک یا خرید بک لینک در تلاش برای بهبود جایگاه خود در نتایج جستجو برآمدند.

با زیاد شدن معاملات بک لینک، گوگل از الگوریتم پنگوئن برای شناسایی و جریمه این قبیل سایت هاکه از لینک سازی بهره میبردند، استفاده کرد.

فاکتورهای مهم در تعیین ارزش بک لینک ها از نظر گوگل

تمام بک لینک هایی که به سایت های مختلف میدهید یا دیگران به سایت شما میدهند، در نظر گوگل ارزش و اعتبار یکسانی ندارند. در این میان گوگل یکسری فاکتورهای مهم را برای ارزشمند بودن این بک لینک ها در نظر میگیرد.

همانطور که قبلا هم گفتیم عوامل بسیاری در تعیین اعتبار دامنه شما تاثیرگذار هستند، مانند عمر دامنه، نوع دامنه، تعداد بک لینک های دریافتی، تعداد لینک های خروجی، فعالیت در شبکه های اجتماعی و ….

بنابراین هرچه اعتبار دامنه ای که به شما لینک داده، بیشتر باشد ارزش بک لینک و تاثیر آن بر جایگاه شما نیز بیشتر خواهد بود.

  • اعتبار صفحه یا Page Authority

اعتبار صفحه برای یک صفحه خاص از آن دامنه محاسبه میشود. ممکن است دامنه اعتبار سایتی بسیار بالا باشد اما صفحه ای که از آن بک لینک دریافت کرده اید، اعتبار پایینی در آن دامنه داشته باشد. میزان اعتبار صفحه معمولا براساس لینک سازی داخلی سایت به آن صفحه و بک لینک هایی که مستقیما برای همان صفحه ایجاد شده است، تعیین میگردد.

معمولا صفحاتی که لینک سازی داخلی خوبی داشته باشند، اعتبار بالایی نیز دارند برای مثال معتبرترین صفحات یک دامنه صفحاتی است که در منوی اصلی سایت هستند.

  • تعداد لینک های خروجی

هر سایتی که به شما لینک میدهد، احتمالا به سایت های دیگر نیز لینک داده است. هرچه تعداد سایت هایی که در یک صفحه یا در کل یک دامنه لینک شده اند، بیشتر باشد ارزش و اعتباری که به هر کدام میرسد کاهش خواهد یافت.

معمولا سایت هایی که اقدام به فروش رپورتاژ آگهی یا بک لینک میکنند، از آنجا که به سایت های بسیاری لینک داده اند، موجب کاهش ارزش و اعتبار این نوع لینک سازی میشوند.

  • ارتباط موضوعی سایت شما با سایت لینک دهنده

اگر شما در زمینه طراحی سایت و هاستینگ فعالیت میکنید نباید بک لینک های شما از سایت های دانلود باشند، زیرا ارزش و اعتباری برای شما ایجاد نمیکنند اما اگر این بک لینک ها از سایت هایی با همین موضوعات برای شما ایجاد شده باشد، اثرگذاری بهتری برایتان دارد و این یکی از مهمترین فاکتورهای گوگل برای رتبه دهی به شماست.

  • محل قرارگیری بک لینک

لینک هایی که در محتوای صفحه هستند ارزش بیشتری در مقایسه با لینک های موجود در سایدبار و فوتر دارند.

به طور معمول لینک هایی که در فوتر یا سایدبار هستند، در همه صفحات آن سایت نمایش داده میشوند و اصطلاحا با آنها Sitewide گفته میشود. قرارگیری بک لینک در همه صفحات سایت میتواند عاملی برای تشخیص خریداری آن لینک توسط گوگل باشد.

چگونه بک لینک‌های با کیفیت دریافت کنیم؟

  • محتوای با کیفیت تولید کنید.

همانگونه که ابرها گفته ایم تولید محتوای با کیفیت نقش مهمی در بهبود رتبه و افزایش بازدید شما دارد. نوشتن مقالات کاربردی که تکراری و کپی نباشد، توجه کاربران و مدیران سایر وبسایت‌ها را به وبسایت شما جلب کرده و احتمال قرارگیری لینک مطالب شما را در وبسایت ‌آن‌ها افزایش می‌دهد.

  • کامنت‌بازی کنید.

در وبسایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی مشارکت داشته باشید.

انجمن‌های گفتگویی که لینک‌های Do-follow در پست‌های خود قرار می‌دهند، بهترین جا برای گرفتن بک لینک باکیفیت هستند. همچنین شبکه‌های اجتماعی که مخاطبان بسیاری دارند، برای گرفتن بک لینک توصیه می‌شوند.

چطور بک لینک بگیریم؟ 

فراموش نکنید که برای افزایش و بهبود رتبه سایت مهمترین نکته در جذب بک لینک، کیفیت بک لینک دریافتی است نه تعداد آن. اگر قصد خرید بک لینک دارید، که با توجه به شناسایی بک لینک های خریداری شده توسط الگوریتم پنگوئن و جریمه های آن، اگر از کیفیت بک لینک‌ها اطلاعات کامل ندارید، نسبت به خرید اقدام نکنید زیرا نتایج کاملا معکوس دارد.

با توجه به اهمیت بک لینک و تاثیر آن بر seo خارجی وبسایت، هرچقدر سایتی که شما از آن بک لینک میگیرید قویتر باشد طبیعتا بک لینک های شما هم قوی تر و تاثیر مثبت تری بر رتبه شما خواهد داشت.

  ثبت آگهی رایگان